söndag 15 november 2009

Kläder efter väder...

8 plusgrader och duggregn, sweet... Det är verkligen grått ute. I fredags skymtade jag solen i några få minuter när jag var ute med barnen på lunchrasten. Jag hade nästan glömt hur den ser ut, men det var inte det gråa jag tänkte skriva om utan om kläder i förhållande till väder. Stockholmare kan nämligen inte klä sig. Okej, jag kanske är lite hård och generaliserar en del nu, men man behöver inte pälsmössa och halsduk eller dunparkas när det är 8 plusgrader. Man behöver det knappt när det är nollgradigt. Sen är det ju så att regn och dun inte alls går ihop, men det verkar få vara medvetna om. Jag har förstått att konceptet är att ha lite kläder under sin tjocka vinterjacka nu när det är varmare ute och i takt med att det blir kallare så fyller man på med koftor och tröjor. Konsekvensen blir således att man får frysa inomhus istället... I dagsläget har flera av mina kollegor den mängd kläder på sig som jag tänker ha när det är kallt på riktigt och inte regnar. Flera av barnen har också helt orimligt mycket kläder på sig redan nu; täckbyxor, overall, vinterjackor samt varma och rejäla skor, så många håller nästa på att svettas bort för de rör ju på sig. Dessutom blir ju de tjocka kläderna tunga och säkerligen förstörda av regnet. Ett fleecefodrat regnställ borde hänga i varje barns fack på skolan på samma sätt som ett schysst regnställ/all weatherställ med tillhörande mellanlager borde vara en rättighet för oss som jobbar mycket ute. Det ser dessvärre ut som att det gråa och trista vädret har kommit för att stanna: 6 plusgrader och regn typ hela veckan... Suck! Som tur är verkar det som att Stadium äntligen har fått in vantarna som jag tänkt köpa hela hösten - vind- och hyfsat vattentäta fingervantar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Viktig och sund analys! Jämför även med ett blogginlägg som Alex Schulman hade häromdagen angående påklädning av dottern. Och med anledning av det inlägget så minns jag diskussioner från början av året 1984....:). Kan bara konstatera att det lätt uttjatade uttrycket "kläder efter väder" håller fortfarande! Keep going! /kram från din ömma....