onsdag 22 juli 2009

Jag och sprättaren

Bara för att jag skrev att jag sluppit sprätta när jag pysslat med mina projekt har jag givetvis fått göra det en del sen dess och mest på grund av min egen klantighet... suck!
1. Jag upptäcker efter en och en halv söm med svart tråd på svart luddigt tyg att "Näe, ska det verkligen se ut och sys ihop så här...?!". Sprättar upp båda sömmarna, tittar på delarna och konstaterar att "Fan, det var ju rätt från början!" och syr ihop delarna på samma vis igen.
2. Samtliga fyra ärmsömmar, samt båda sidsömmarna på en liten t-shirt med raglanärm är färdigsydda när jag upptäcker att jag klippt till fram- och bakstyckena för vanlig ärm, dvs. halsringningen ser helkonstig ut. Jag svär ett par ramsor, men gläds över att jag sytt med brun tråd på limegrönt tyg. Mamma rycker in och hjälper mig med några sömmar också - tack!

Fusk-overlocken är fortfarande min favoritsöm när det gäller att sy ihop delar, men INTE när det handlar om att sprätta... Samtliga små plagg blev i alla fall bra till slut och nu har jag bara ett tillklippt plagg som ligger och väntar. I helgen blir det mest virkning för nu drar familjen norrut på bröllop i Härnösand. Min kusin gifter sig och det ska bli skoj att träffa lite släkt på en samma gång. Förhoppningsvis hinner jag med en avstickare till S i Näsåker. Det blir min enda tur dit i sommar i så fall för det blir tyvärr inget urkult i år, men det kommer ju fler chanser...

Inga kommentarer: