onsdag 26 mars 2008

Förslag på ny skolform

Igår presenterades ytterligare en utredning på regeringskansliet. Beställare: Jan Björklund. Utredningen föreslår ett inrättande av en Yrkeshögskola som ska ersätta KY-utbildningar, Påbyggnadsutbildningar, lärlingsutbildningar och liknande. Det må väl vara en idé att föra dessa utbildningar under samma tak, men när utredaren sedan redogör för exempel på utbildningar som ska inordnas i denna Yrkeshögskola blir jag lätt mörkrädd. I pressmeddelandet står följande: "Därutöver diskuteras möjligheten att korta högskoleutbildningar med svag forskningsanknytning skulle kunna föras över till yrkeshögskolan." Jag undrar vilka utbildningar man syftar på här och vem som kommer få mandat att avgöra detta. Anledningarna till en svag forskningsaknytning kan ju vara flera, t.ex. det är nytt ämnesområde och därmed har forskningen inte hunnit etableras än, vilket medför svårigheter att får forskningsmedel. Med tanke på att det mesta som sker på utbildningsfronten går bakåt så skulle jag inte bli särskilt förvånad om kvinnodominerade utbildningar inom vård, omsorg och kanske även skolan enligt majoren ska ges av Yrkeshögskolan.

Det kan vara så att jag målar fan på väggen, men jag tror inte att jag är helt fel ute.

Läs pressmeddelandet här.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fan, nu ryker förskollärarutbildningen.

Lenox sa...

nja... i Stockholm gör de just nu en ny förskollärarutbildning, men jag tror de kommer att trixa till det så att det blir svårt att forska.