fredag 23 november 2007

Skolpolitik ur ett annat perspektiv

Äldre- och folkhälsoministern Maria Larsson skriver idag på DN-debatt om avsaknaden av utbildad personal inom äldreomsorgen. Visst hon har rätt i att det är horribelt att så stor del av personalen som ska ta hand om våra seniora medborgare inte har adekvat utbildning, men är hon ärligt talat förvånad? Jag är inte det! För mig är det ingen nyhet att ett yrke som är underbetalt, kvinnodominerat, har tunga arbetsuppgifter under dåliga villkor och är utan reella karriärvägar har en lägre andel utbildad personal. Nu är jag kanske väl hård och generaliserade, men jag tror ändå att det ligger nånting i det. En fråga som Maria Larsson bör diskutera med sina regeringskamrater Lejonkungen och Majoren är hur man ser till att inte stänga dörrar för de elever som på gymnasiet läser yrkesinriktadeprogram och sedan vill gå vidare och läsa till sjuksyrra, sjukgymnast eller liknande. Genom folkpartiets sorteringsskola med återvändsgränder tror jag att Maria Larssons siffror kan bli ännu dystrare.

Läs debattartikeln här.

Inga kommentarer: