lördag 4 augusti 2007

Nu får han ge sig

Så händer det igen... Mitt i nyhetstorkan under sommaren presenterar Lejonkungen följande, enligt honom själv, briljanta idé: "Ja, vi ger studenter som tar ut examen "i tid" lite extra pengar eller avdrag på studielånet." Läs här och här. Först elituniversitet och sedan ska studenter utan exempelvis läs- och skrivsvårigheter premieras ytterligare. Jag tror jag smäller av. Utifrån egna erfarenheter kan jag säga att:
1. arbetslivserfarenheten jag hade innan jag började plugga har varit ovärdelig.
2. jag hade inte klarat av att läsa en termin till och varit nöjd med resultatet om jag inte fått ta studieuppehåll.

Det får aldrig vara fel att vidga sina vyer före, under eller efter universitetsstudier. Förslaget går ju dock hand i hand med förslaget om bonus för invandrare som klarar SFI:n extra snabbt. Återigen speglar kunskapssynen igenom, en förlegad kunskapssyn som fäller elever och studenter istället för att ge möjlighet för alla.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tror att det är absolut nödvändigt att folk jobbar eller åtminstone praktiserar ett år innan de börjar plugga på univeritet. Den personliga utveckling och mognad som är möjlig under det året är mycket värd för framtida studier och medför också att man faktiskt kan se saker ur andra perspektiv än bara elevens. För lärarstudenter är det absolut livsnödvändigt. Jag vet inte hur många som jag träffat på som börjat direkt efter gymnasiet och har en så skev bild av vad det innebär att vara lärare att man nästan blir mörkrädd. Många av dessa hoppar också av och blir väl då inte "klara i tid".