söndag 7 september 2008

En effektiv söndag

Den sega lördagen bidrog till att det kunde bli en effektiv söndag. Jag ligger fortfarande oroväckande i fas med mitt läsande, till och med lite före, så det känns som att det är nånting fel. Mitt på dagen fick jag en välförtjänt pluggpaus för att lyssna på Kris i skolan? del 3. Det var ett bra program där fyra gymnasielärare, tre gymnasieelever, en lärarutbildare och en lärarstudent fick ge sin bild av skolan och den påstådda krisen och de gav en förhållandevis samstämmig bild. Lyssna här och läs här.

Till skillnad från de två tidigare avsnitten kunde man idag lugnt sitta och lyssna på programmet utan att vilja kasta nåt hårt i väggen, men givetvis fanns det saker att uppröras och förvånas över. T.ex. tyckte en av lärarna att det relativa betygssystemet med graderna 1-5 var det mest rättvisa systemet, eh va?! Nejnej, en normalfördelningskurva kan inte vara applicerbar på samtliga klasser och i alla ämnen! Vidare tyckte en av eleverna att det vore bra med tidigare betyg för det är ju skoj att få betyg... Hmm...som tur var var en annan av eleverna lite mer eftertänksam och ansåg att yngre elever antagligen inte var mentalt mogna att få betyg.

Överlag var det som sagt ett bra program, men det var synd att det enbart var gymnasielärare som fick ge sin bild av verkligheten. Det hade varit bra om några lärare från grundskolan hade fått vara med också. Nästa vecka ska det vara nån form av debatt i programmet. Jag tror inte jag kommer kunna sitta lugnt och tillbakalutad då. Vem vet.. majoren kanske vågar sig fram ur sin skyttegrav med nya färska siffror.

Inga kommentarer: