måndag 9 juni 2008

Sååå trött på Majoren

I januari skrev jag detta inlägg om betyg och framförallt skriftliga omdömen från år 1. Idag har regeringen fattat beslut i frågan (se här och här)... och det är ju givetvis ett skitbeslut. Glöm det jag skrev för några dagar sedan om att bli stämplad från det att man är 9 år gammal nu är det 7 år som gäller. Strävan efter ökad likvärdighet genom fler betygssteg för äldre elever byts här ut till valfrihet för skolor och kommuner rörande hur de skriftliga omdömena från år 1 ska se ut. Spelar likvärdigheten ingen roll längre?
Jag vill absolut inte förringa behovet av information till föräldrarna, men dagens skrivning i grundskoleförordningen är alldeles tillräcklig. Vidare ser jag en risk med att vissa föräldrar kan missförstå de skriftliga omdömena och ställa orimliga krav på sina barn.
Den här typen av beslut får mig nästan att inte vilja sätta foten i en svensk skola som verksam lärare. Men det är ju sjukt tråkigt att klippa gräs i längden så läraryrket känns ändå mer lockande.

Som grädde på moset så är regeringen (läs Majoren) helt omedgörlig i betygsfrågan och vägrar att jämka sig för att få en bred uppgörelse kring betygen (läs här och här). September 2010 känns så vansinnigt avlägset!

Inga kommentarer: