tisdag 15 januari 2008

Att slå in öppna dörrar

Med risk för att verka tjatig så har Majoren än en gång fatalt misslyckats med att ta till sig forskning, läsa grundskoleförordningen och ha någon form av allmän koll på hur dagens skola ser ut.

Tidigare betyg och fler betygssteg är bra oavsett vad all forskning i ämnet säger.
Det är förbjudet enligt svensk skollag att skriva ner den information som föräldrarna får muntligt vid ett utvecklingssamtal.
Ovan skrivna är utdrag ur Majorens förvanskade bild av betygsforskning och vad han tror att lagen säger om nedskrivna meddelanden till föräldrar om deras barns kunskapsutveckling.

Gällande betygsfrågan så förstår jag inte hur det kan vara så svårt att förstå de tämligen enkla budskap som forskningen i ämnet förmedlar: Det finns inga belägg för att tidigare betyg eller fler betygssteg bidrar till elevers kunskapsutveckling.

Sedan 2005 ska samtliga elever ha en Individuell utvecklingsplan (IUP). I en IUP skriver läraren, i samråd med elev och föräldrar ner vilka insatser som bör göras för att eleven ska nå målen. Uppföljning och revidering av IUP:n sker vid utvecklingssamtalen som hålls terminsvis. Detta står uttryckligen i Grundskoleförodningen 7 Kap, 2 §. Att det är förbjudet att skriva ner informationen som ges vid utvecklingssamtalen är således inte sant. Den förändring Majoren vill genomföra är att den skriftliga informationen inte måste begäras från läraren utan att det måste göras oavsett vad.

Att regeringen vill genomföra detta är ingen överraskning. Det är heller ingen överraskning att det är bråttom som tusan att få det genomfört. Majoren menar att förordningen ska börja gälla 080701 och att det då ska användas redan höstterminen 08. Det som är skrämmande är att det inte finns några förslag om hur dessa dokument ska behandlas. Ska de som övriga betygsdokument vara offentlig handling eller behandlas i särskild ordning. Vidare har de inte kommit fram till om det ska gälla samma saker för friskolorna som för de kommunala skolorna. Något som bidrar till känslan av oro i magen är att lärare om de vill får skriva om elevens sociala utveckling i dessa dokument. Hurra, där fick vi ordningsbetyg från år 1 redan hösten 08! Nu är flumskolans tid förbi och Jans skola tar över.

Min glädje över att återuppta mina studier fick sig en liten törn nu, men en lärarexamen kan vara bra till mycket har jag hört.

1 kommentar:

Anonym sa...

Att Sortera Barn.

jag och några vänner från klassen satt och drack vin igår och kom av nån anledning in på grundskolesnack eftersom susanna som var med just hade hämtat sin dotter 7 år från ett intagningstest. alltså ett skoltest med matte, läsning och skrivning för att tjejen skulle ha chansen att i den höga konkurrensen som råder i london komma in på en (all-girl) skola där lärarna har bra rykte o skolan välorganiserad. i två omgångar (heldagar) testas 7-åringarnas kunskaper och förmåga till social interaktion. förvisso relativt lättsamt upplagt men susanna berättade att en del föräldrar skaffade extra matte-tutors för att deras barn garanterat skulle klara sig. hur är det att gå i en skola där alla barn har samma bakgrund och garanterat ingen har adhd? (säkerligen ganska skönt iofs men vad händer sen och vad händer för de som inte passar in i mallen då?) (och huruvida segregering mellan flickor och pojkar genom hela utbildningstiden möjligtvis bidrar till könsroller i samhället senare.. är en annan fråga (england är lååångt från skandinavien i den frågan...)) Hursomhelst, vad jag tänkte komma till var hur vi skandinaver i gänget såg förfärade på varandra när diskussion om betygen kom upp och susanna beskrev hur betygsbyråkratin enligt henne redan i lågstadiet var så mycket enbart siffror och kvoter osv att lärarna hade fullt upp med det att det aldrig fanns nån chans till eventuell individuell utvecklingsupport för eleverna (jag säger dock inte att speciallärare inte existerar) men det hela handlar om att ständig utvärdera, bedöma bedöma bedöma sortera bort och fösa flocken i samma takt.(nytt test görs när dottern är 11, för att bedöma om hon får fortsätta på samma skola eller måste 'byta ner sig')....
känner att jag kommer in på ämnen jag ej behärskar men jag lider ju på universitetsnivå av det här systemet som folk här har vant sig vid sedan de lärde sig gå. (fick f ö reda på idag att fram till förra året hade all slut-uppsats-feedback på universitet varit konfidensiell -även för eleven själv... hahaha.. så galet..man fick bara en siffra i brevlådan.) susanna suckade lite av avundsjuka när vi beskrev (lite väl idealistiskt ) våra svenska erfarenheter av kursupplägg och betygsättning på gymnasie och universitetsnivå och hur vi t ex inte fick betyg förrän i 8an..
okej. jag ska sluta. jag hoppas att ministrarna börjar tänka lite, för jag skulle aldrig vilja sätta mina framtida barn i en engelsk skola och om sverige blir lika illa.. vad gör vi då?