onsdag 4 juni 2008

Barn och traktorer

Jag är en traktorgumma. I alla fall kallas jag det av en pappa till ett av de otaliga barn som med stora ögon tittar på den gula traktorn som jag ofta kör omkring med.

Barnet, vars pappa omnämner mig "traktorgumma", kom storögt fram till mig i måndags och jag visade honom traktorn och frågade om han ville sitta i den. Han, barnet alltså, klättrade upp på fotsteget och tittade nyfiket in i traktorn, men vågade inte sätta sig på sätet. Idag kom lillkillen med sin mamma och fick samma erbjudande om att provsitta. Helnöjt klättrade han upp och där satt han stolt i säkert en kvart. Efter en stund kom pappan, som snabbt vände och hämtade kameran för att dokumentera sonens lycka i traktorn.

Det är verkligen fascinerande hur framförallt småkillar är så intresserade av traktorer och andra motorfordon. Sett ur ett genusperspektiv är det ännu mer intressant och "tragiskt". Därför känns det lite bra att vara tjej och köra omkring och det förvånar många - konstigt nog.

Inga kommentarer: