Okej, då stämplar vi barnen redan från slutet av trean - lyckat Majoren! Visst är det bra att barn med inlärningssvårigheter upptäcks tidigt, men det finns ju trevligare uppvaknanden än att få beskedet att "du inte är tillräckligt bra" efter ett prov, 9 år gammal. Jag är tveksam till om de kommer känna en större glädje i skolarbetet än de elever idag som Majoren hävdar glöms bort under hela sin skolgång. Personligen tror jag att kravet på de individuella studieplanerna ihop med en ökad dialog kring målen i kursplanerna räcker gott och väl för att se och fånga upp de elever som är i behov av ökat stöd.
Dessa elever upptäcks för övrigt redan idag, men med tanke på att skolornas budgetar är allt mer ansträngda så får de inte alltid det stöd de behöver. Sedan är frågan om det är exkluderande stödundervisning som behövs eller om mindre klasser, fler grupptimmar kan vara en lösning för att fler elever ska klara kunskapsmålen. De 900 miljonerna kommer nog gå till gamla tidens speciallärare, dvs. exkluderingen är den rådande principen - skrämmande!
Läs mer här.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar