onsdag 16 april 2008

Kulturchock

Lördag 12/4 kl. 17.45.
Hämtar ut min biljett till musikalen Candide på Värmlandsoperan. Jag gillar teatern i Karlstad och det var längesen jag var där. 18.00 går ridån upp för att sedan gå ner drygt tre timmar senare. De har definitivt gjort bättre uppsättningar, men det var ändå kul att se den.

Onsdag 16/4 kl. 17.00.
Ringer febrilt för att få tag på nån som vill följa med på Poet and Prophetess på Norrlandsoperan. Kl. 19.00 startar operan och jag har fått sällskap. Jag vet inte vad jag tycker om opera egentligen, men det är mäktigt värre så det är ju verkligen en upplevelse. Precis som när Norrlandsoperan satte upp Den flygande holländaren för något år sedan medverkade en kör från Kapstaden, vilket ger föreställningen ytterligare dimensioner.

Gemensamt för de båda föreställningarna är hur imponerande man löser scenografin. Jag gillar att sitta och leta efter detaljer och finurliga lösningar. Sedan är symfoniorkestrar sååå häftiga; det blir så mäktigt!

En konsert, en musikal och en opera inom loppet av en vecka och på tisdag blir det ytterligare en konsert. Kultur är kul!

Inga kommentarer: