onsdag 12 december 2007

Tid

Vid sidan av vädret är nog tid det som det kallpratas mest om, eller så är det i alla fall för mig. Varför jag pratar om väder är ju lite oklart, men jag tänker att det är något genetiskt. Men, tillbaka till tiden. Tid har en förmåga att gå väldigt fort. Det tycker många. När man inte sett nån på länge är uttrycket "Oj, va längesen, tiden går så fort..." inte helt ovanligt i sammanhanget. När man var liten och blev hämtad alternativt var tvungen att gå hem från en kompis var svaret: "Tiden går fort när man har roligt..." rätt vanligt. Nu pratar man mer om att man inte hänger med för att "tiden bara flyger iväg". Den läskigaste tiden som flyger iväg är tiden på morgonen och framför allt tiden innan man klivit upp.
Dagens morgon är ett bra exempel. Klockradion startar 6.38. 6.45 börjar alarmet på telefonen. När jag sedan slår upp ögonen på riktigt någon gång runt 7 har min högra hand tryckt på mobilen minst 4 gånger för att den ska sluta låta. Var de där 5 minuterna tar vägen mellan varje gång jag trycker på mobilen är en gåta. Okej, jag hinner somna om, men ändå. De där 5 minuterna känns som 5 sekunder och tiden har återigen bevisat att den går fort - för fort.
Imorn är det lucia och det är en vecka kvar till jag åker söderut. Den givna frågan är "var har den här hösten tagit vägen?" alternativt "När fan blev det jul?!" Att tiden går fort är dock inte enbart negativt för jag gillar ju när det händer saker och jag tror fortfarande på devisen att "tiden går fort när man har roligt". Men, frågan: "var tar tiden vägen?" är fortfarande obesvarad och det får jag väl försöka leva med.

Inga kommentarer: