torsdag 29 november 2007

Ett tudelat inlägg

1. Nu har det bakats lussekatter. Jag brukar se mig själv som hyfsat vass på att baka, men idag gick inget min väg. Till en början var jag mycket glad över att slippa stå och göra degen förhand när elvispens degkrokar gjorde jobbet åt mig. Lyckan var dock kortvarig för när jag skulle baka ut upptäcket jag hade jag varit lite snål med mjölet... Ihärdigt fick jag tillsätta mer mjöl. Sen när de väl jäst och gräddas så blev de jättefula, suck! Jaja, de smakade okej i alla fall, som tur var!

2. Idag har vi fått veta ytterligare en sak som vi inte får lära oss under lärarutbildningen - hur man ska agera när man blir utsatt för hot. Jag undrar om de vill att vi ska läsa om hur man förhandlar med "brottslingar", om det handlar om att sätta handfängsel eller om vi ska läsa 7,5 hp kampsport av nåt slag. Sedan undrar jag hur det ska rymmas i lärarutbildningen när man vägrar förlänga utbildningen. En snabb kalkylering i huvudet leder till att lärarutbildningen kanske borde vara 20 år lång eller nåt sånt... Det går inte riktigt ihop med Lejonkungens ambition att genomströmningen ska öka inom den högre utbildningen.

Inga kommentarer: