fredag 25 maj 2007

Fil i vrångstrupen

Ojojoj...jag hade nog kunnat dö imorse när jag satt och tittade på nyhetspanelen på Go'morron Sverige på SVT.

Det började bra för jag blev glad över att slippa se Maria Abramhamsson, Stig Malm och Göran Hägg i soffan. Istället satt Johan Tornving (!), Ursula Berge och Peter Wolodarski där beredda att säga vad de tycker om SAS-strejken, val av ny FP-ledare och nåt annat oviktigt. Diskussionen om SAS var inledningvis hyfsat intressant, men sen kom chocken..

Diskussionen handlade om Lejonkunges efterträdare, Major Björklund och Peter Wolodarski, som jag i många andra debatter uppfattat som ganska vettig trots sin färg, sa då följande, citat: "Han är förmodligen en av regeringens mest, eller han är regeringens främsta minister. Han genomför nu en total kursändring av svensk skolpolitik med inriktning mot bildning, mer ordning och reda i klassrummen, fokus på kunskap. jag tror att det är en skolpolitik som vi om 20 år kommer att säga det var väldigt bra att det skedde. Och det är väldigt mycket Jan Björklunds förtjänst. Han gick till val på politiken och han genomför den och oppistionen klarar inte ens av att opponera mot det för att de inser att det ligger väldigt mycket i det han säger. /.../ Sen finns det vissa av kommentarerna, som man hör det här ibland: "Major Björklund" sägs det och jag tycker det uttrycker ett förakt mot en hel yrkeskår. Där människor försöker säga att han pekar med hela handen. Han var inne i försvaret själv beredd att offra sitt eget liv i förlängningen för andras säkerhet..."
Det var nu jag höll på att dö! Jag kände med en gång en oerhörd trygghet i att Björklund är beredd att offra sitt liv för mig, eller kanske inte. Känslan jag fick var snarare "Va fan är det du sitter och säger och vad har det här med nånting att göra?!" Samhället kommer inte alls att vinna på en sorterande skolpolitik där elever redan i 10-årsåldern får höra att de inte duger. Samhället kommer inte att vinna på att ungdomar i 15-årsåldern kommer vara utsorterade från vissa gymnasieprogram och därmed också vägar till en högre utbildning senare i livet.

Jag måste även citera Mikael Tornvings kommentar till "de nedlåtande kommentarerna om Major Björklund": Jag håller med Peter helt och hållet här. Det verkar som att militärer är en helt egen ras som är framodlade i något jävla laboratorium. De flesta officererna jag känner de hämtar och lämnar på dagis och tränar hockey med ungarna och är fullständigt normala medmännskor som är beredda att försvara demokratin. Alltså ta de yttersta konsekvenserna för att försvara demokratin."
Det är svårt att kommentera det på något vettigt sätt.
Jag säger bara suck!

Inga kommentarer: