Att Major Björklund med plutonen i ryggen inte tar någon som helst hänsyn till rådande forskning kring betyg och bedömning bevisas gång på gång. Idag presenteras en utredning som gjorts på temat "Mål och uppfyllelse i grundskolan" och utredningen föreslår att kursplanerna ska få en ny struktur och att läroplanen skall skrivas om. Ett vidare förslag är en tillbakagång till att kursplanerna blir en del av läroplanen. Konsekvenser av detta är en mer resultatinriktad skola och majoren säger till SvD att regeringen vill införa nationella prov i samtliga teoretiska ämnenfrån 2011 . Han säger vidare att dessa nationella prov ändå kommer att ersätta redan befintliga lokala prov och att det kommer att bidra till en mer rättvis bedömning över landet.
Detta får mig att fundera på följande saker:
Att skriva ett nationellt prov medför inte mer nervositet, prestationsångest och betygshets, eller?
Hur kommer ett prov i t.ex. religion att se ut... Hur undviker man att eleverna enbart testas på faktakunskaper?
Hur skapar man mer likriktighet genom att slumpmässigt genomföra några prov ett år och några andra prov ett annat? Detta borde medföra orättvisa betyg mellan årskullar... eller?
Hur motiverar man elever med mer praktiska färdigheter?
Att en klar majoritet av den forskning som bedrivs på området betyg och bedömning menar att fler betygsteg och mer betygshets enbart påverkar lärandet - eller ickelärandet, negativt är tydling irrelevant.
Att jag som blivande lärare för eleverna i de tidiga skolåren ska tvingas genomföra nationella prov redan i år 3 får mig i vissa lägen att inte alls vara sugen på läraryrket. Innan jag är där måste jag ju ha en examen i och för sig...
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Det är verkligen så att man får lust att börja jobba i skolan när(om) man blir klar!
Skicka en kommentar