onsdag 1 april 2009

Jag vs. Radiotjänst

Min flytt söderut närmar sig sakta men säkert, eller med stormsteg - dagsformen är avgörande. I samband med detta måste vissa saker styras upp, sägas upp och avanmälas. Ett exempel på detta är tv-licensen. Av den anledningen har jag haft följande mailkonversation med radiotjänst:

Mail 1 från mig:
Hej Radiotjänst.
Jag kommer att flytta från min lägenhet den 1/6 och bo hos mina föräldrar under en tid framöver. Jag vill därför göra en avanmälan av tv-avgiften från 31/5-09. Jag har nu fått faktura för perioden 090405-090704 och vill enbart betala fram till 090601. Skickar ni en ny faktura?
Svar 1 från radiotjänst någon dag senare:
Hej.
Du vill göra en avanmälan eftersom du blir sammanboende.
Om det är någon annan i hushållet som betalar tv-avgiften, är du välkommen att återkomma med den personens kund- eller personnummer så åtgärdar vi ditt ärende (kundnumret hittar du på tv-avgiftsfakturan).
Du är tills vidare kvar som tv-avgiftsbetalare.

Med vänlig hälsning
RADIOTJÄNST I KIRUNA AB
Kundtjänst
Mail 2 från mig till radiotjänst (bifogat fanns mail 1 och svar 1)
Här kommer då mina föräldrars kundnummer: xxxxxxxxx
Ska jag betala min räkning som jag har och få mellanskillnaden återbetalad eller skickar ni en ny räkning?
Mvh
Jag
Svar 2 från radiotjänst (med alla tidigare mail bifogade):
Hej
Du vill göra en avanmälan eftersom du ska flytta hem till dina föräldrar.
Om det är någon annan i hushållet som betalar tv-avgiften, är du välkommen att återkomma med den personens kund- eller personnummer så åtgärdar vi ditt ärende (kundnumret hittar du på tv-avgiftsfakturan).
Du är tills vidare kvar som tv-avgiftsbetalare.
Med vänlig hälsning

RADIOTJÄNST I KIRUNA AB
Kundtjänst

Min spontana reaktion när jag läser mailet är inte helt ologiskt: "Men, va faan!" samtidigt som jag tänker "De verkar verkligen vilja ha mig kvar som kund, men är inte riktigt läskunniga". Jag gillar verkligen public service och gnäller inte över att betala tv-licens, men det här är inte sant. Nu ska jag betala räkningen och imorn ska jag ringa och skälla på dem, vilket inte är ett dåligt aprilskämt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hur har det gått? Man ska aldrig utveckla, bara säga att man inte äger TV. Då slipper man jobbiga frågor.

http://www.ingentvavgift.se/