torsdag 4 december 2008

Så var det dags för en ny utbildning - igen

Igår kom alltså utredningen kring en "Hållbar lärarutbildning" och jag är till största del skeptisk eller rent utav negativ till den som helhet. Givetvis finns det delar av förslagen som är bra, men det mesta är mörker. Mörkast av allt är att man föreslår att förskollärarutbildningen ska förkortas till 3 år. Jag låter mina åsikter speglas av dekaner och chefer för våra lärarutbildningar runt om i landet, samt lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén:
– Förslaget är en återgång till en gammal struktur med tydliga lärarroller och låg–, mellan–, högstadie– och gymnasielärare. Det kan ha sina fördelar men det beaktar inte de krav på flexibilitet som ställs på dagens skola, säger Bengt Olsson, dekan och ansvarig för lärarutbildningen vid Göteborgs universitet.

– Ambitionsnivån i utredningen är för låg när det gäller de framtida grundlärarna. De kommer att utbildas till generalister trots att morgondagens lärare även mot yngre barn behöver ämnesdjup och möjlighet till profilering, säger Anders Olsson, utbildningschef på lärarutbildningen vid Malmö högskola.

- Lärarutbildningen har gått in i Bolognaprocessen och arbetar med lärandemål. Idag finns ingen anledning att ha en statligt detaljreglerad akademisk utbildning, säger han i en första reaktion på förslaget, säger Jan Anward, dekanus vid LiU:s fakultet för utbildningsvetenskap.
- Om utbildningarna exempelvis till läkare eller ingenjörer skulle detaljregleras ner på kursnivå, skulle det bli ett himla liv, fortsätter Anward.

– De ökade kraven är bra. Lärarutbildningens vetenskapliga förankring måste bli bättre och detta är ett steg på vägen, men det kommer att bli arbetskrävande, säger Björn Åstrand, rektor för Umeå School of Education vid Umeå universitet.
– Jag ser inget skäl till att de som arbetar med de minsta barnens lärande ska ha en kortare utbildning. Deras fostran och lärande är inte mindre komplicerat – bara annorlunda än tonåringens. Snarare är det mycket som tyder på vikten av ett lustfullt lärande tidigt, säger Björn Åstrand och jämför med läkarutbildningen.
– En läkare har lika lång grundutbildning vare sig hon jobbar med barn, ungdomar eller vuxna.

Ang. stadieindelningen.
- Det är obegripligt - utbildningsministern själv brukar ju i alla sammanhang betona vikten av goda ämneskunskaper, men den utbildning som nu föreslås kommer ge lärarna mycket ytliga och otillräckliga ämneskunskaper. Tvärtom vad regeringen påstår, är det för låga kunskapskrav i förslaget till ny lärarutbildning, säger Eva-Lis Sirén.
Det var ett axplock av åsikter från personer som kan lärarutbildningen. Avslutningsvis ska jag kommentera Aktuellts och Skolfronts inslag om frågan från igår och idag.

Igår hade Aktuellt ett längre inslag om utredningen med bl.a. ett bra reportage från en skola. Det som var mindre bra var att den "kända" och märkligt "erkända" matematikläraren Stavros Luca fick stå oemotsagd i studion och även han prata om en utbildning han inte kan. I kvällens skolfront fick chefredaktören (!) för Skolvärlden göra samma sak. Att personer som inte kan utbildningen får recensera ett nytt förslag tycker jag är förvånansvärt och att de får göra det i de två programmen är mycket märkligt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tro inte att du kan göra så lätt för dig själv - jag vill veta mer om dina åsikter. Du är till största delen skeptisk eller rent av negativ - kan du ge exempel? Det är det som jag är mest intresserad av, vad högskolorna och lärarförbundet tycker visste man innan ens utredningen var klar.