måndag 17 november 2008

Snö, iksu och dokumentär om alkohol - min helg alltså

Trodde att en lugn helg skulle hjälpa mig att vända tillbaka dygnet, men det verkar inte gått jättebra eftersom jag är vaken fortfarande. Det har i alla fall varit en bra helg med iksubesök för första gången på en månad, första riktiga snön, besök hos farmor, volleybolldömning och lite plugg.

Ikväll har jag sett på en dokumentär om små barns syn på vuxnas alkoholvanor och ungdomars syn på sina egna vanor i förhållande till vuxenvärldens. Det var en fantastiskt bra dokumentär där känslor av obehag, förvåning och igenkänning blandades. Obehaget och förvåningen rörde främst 7-åringarnas detaljerade "kunskap" om och erfarenhet av hur vuxna är när de blir berusade och jag kände igen mig hur tonåringarna i dokumentären beskrev hur vuxna de är, på vilket moget sätt de dricker osv. Argumenten hade man kunnat höra vid min familjs köksbord för 10 år sen... Med viss distans till det hela kan jag väl konstatera att man inte behövt ha så bråttom... Se dokumentären här.

Inga kommentarer: