lördag 19 juli 2008

Trästocksfestivalen 08

Det blev en alldeles fantastisk kväll i Skellefteå igår. Ett hotande regnmoln blåste snällt åt nåt annat håll och det blev fin sommarkväll. Efter att ha ätit supersmarrig pastasallad på en filt vid älven promenerade vi mot festivalområdet för att få en efterlängtad dos av livemusik.

I väntan på Säkert! såg vi först Abalone dots och sen Jonas Desai. De förstnämnda var grymt skickliga musiker, men som helhet blev det ingen dundersuccé. Jonas Desai började helt okej, men med ett för ett tunt och enahanda låtmaterial gav vi upp efter 4 låtar och satte oss vid ett träd i solen. När klockan slog 20.30 klev Säkert! upp på scenen och jag blev inte besviken. Allt var fantastiskt bra; materialet, scennärvaron, mellansnack osv. Extranumret inleds med ett "Tack för lånet" till the Wannadies och en svensk version av My hometown framförs, vilket känns magiskt. Populärmusik får agera pausunderhållning innan Glesbygd'n och det svänger betydligt bättre live så jag var glatt överraskad.

Om Säkert! gjorde en bra spelning så var Glesbygd'n minst lika vassa. Jag längtar till att få uppleva en konsert till om ett par veckor när de gästar Urkult för då ska det dansas ännu mer. Direkt efter Glesbygd'n gick vi för att se Sirqus Alfons. Det är svårt att förklara vad Sirqus Alfons egentligen är mer än att säga att de hela tiden överraskar. Igår fick jag se Sirqus Alfons 2.o och det var såå bra! Får du möjlighet att se dem i sommar så gör det!

Zeigeist fick avsluta vår kväll på Trästocksfestivalen. Efter att ha sett en kanonbra och en kass konsert med dem visste jag inte vad jag skulle förvänta mig. Musiken är skitbra, men de lyckas inte med framförandet av den, vilket är jättetrist eftersom minnesbilden från Andromeda är så stark.

Färden hem gick sedan lite som i dimma och väl hemma vid 03.30 hade jag varit vaken i ca 20 timmar, vilket fick mig att känna mig bakfull idag utan att ha druckit en droppe alkohol. Det var lätt värt det för som jag tidigare sagt - livemusik is the shit!

Inga kommentarer: