söndag 24 februari 2008

Schlager, dansband och eurotechno från 95

Gårdagskvällen tillbringades i ett korridorskök på Nydalahöjd. Ännu en av mina lärarvänner har fått jobb på annan och ort och det var spontan hejdåfest med 3 skivor med musik från förr. Dansbandsskivan hade återfunnits i flyttstöket, eurotechnoskivan gillas skarpt av Samme och så även schlagerskivan. Dessa tre skivor inbjöd till musiktävling med den enkla regeln: kom på låtens namn så fort som möjligt - mycket avancerat. Mitt lag var helt sjukt bra på dansbandslåtarna, vilket jag oavkortat skyller på Karlstadsgenerna och Sven-Ingvars sommarkonserter på sandgrundsudden. Nästa deltävling med Eurotechnomusik var inte vår grej, eller jag kände igen varenda låt, men kunde inte säga låtnamn och artist efter 5 sekunders lyssning som de andra lyckades med. Sista och avgörande deltävlingen hade gammal schlager från förr som tema och det blev en säker seger för oss, men jag var inte såå vass i denna genre. Helt vansinnigt roligt var det i alla fall, men det känns lite tungt att veta att jag är så bra på dansbandslåtar...

Innan musiktävlandet drog igång såg vi på melodifestivalen. Jag bryr mig inte ett dugg om musiken, utan den enda behållningen är Kritian Luuk och pausunderhållaren Björn Gustafsson. Igår framförde Björn denna fantastiska sång utom tävlan - fantastiskt roligt.

Inga kommentarer: