torsdag 7 februari 2008

Idioti inom skolpolitiken

7 betygssteg från år 6 - fantastiskt! Äntligen kan vi sortera eleverna ordentligt - jag har väntat så länge. Härligt att de flitiga eleverna ska belönas ordentligt framöver. Eller kanske inte...
Jag missade tyvärr skräckfilmen från regeringskansliet igår, men såg några minuter på den igår kväll och jag mådde illa. Jag har vid ett otal tillfällen skrivit om majoren och hans snedvridna syn på svensk skola i allmänhet och nu betyg i synnerhet och nu blir farhågorna verklighet. Jag är fortfarande förvånad över att majoren inte kan tillägna sig forskningen i ämnet och att dessa forskare inte får något direkt utrymme i media - obegripligt.

Som grädde på moset skriver Metta Fjelkner om att lärarutbildningen för förskollärare och gymnasielärare inte ska vara så lika som de är idag med samma stomme osv. Vidare ska även lönerna vara vitt skilda... Jag blir bara så uppgiven. Varför värderas yngre barns utveckling så lågt? Lärandet som sker i förskolan och grundskolans tidigare år är ju grunden, men det är tydligen inte värt nåt i lönekuvertet. Debattartikeln finns här.

Inga kommentarer: