måndag 30 juli 2007

Benin


Tillsammans med räkningar, H&M-katalogen och annan post låg ett brev från SOS-barnbyar och väntade på mig när jag kom hem till lägenheten. Brevet innehöll information om den barnby som jag numera är fadder för. Byn heter Dassa-Zoumé och ligger i Benin vid Guineabukten. Benin blev självständigt 1960 efter att ha varit en fransk koloni i närmare 70 år. Landet är ett av Afrikas fattigaste länder och ekonomin bygger till stor del på jordbruk och regional handel. Den politiska instabilitet som varit sedan självständigheten har givetvis påverkat landets utveckling.

I dagsläget finns tre SOS-barnbyar i Benin varav Dassa-Zoumé är den nyaste och öppnade i april 2006. Barnbyn kan ta emot upp till 120 barn. I byn finns även förskola och skola för barn från närliggande byar samt ett SOS Social Center. Centret kan ge medicinsk vård, familjerådgivning och arbetar mycket med informationsspridning om HIV och liknande. En stor del av arbetet är i förebyggande syfte.

Det känns bra att vara en del av det här och att jag uppfyllt löftet till mig själv.

Inga kommentarer: